7.11.17

98 päivää selvinpäin - Loppu häämöttää

98 päivää vaihtui 85 päivään, mutta olen silti itsestäni todella ylpeä. Olen näiden viikkojen aikana joutunut pohtimaan omaa alkoholinkäyttöäni ja kehoni on saanut olla ilman myrkytystiloja. Mutta pakko myöntää, että odotan tämän kokeilun päättymistä ja nyt minulla on enää 10 päivää jäljellä! Sitten koittaa tämän selväpäisen kauden loppu ja minulla on itseni myöntämä lupa nauttia taas alkoholia.

Toisaalta tunnen syyllisyyttä tästä innostuksesta ja tuntuu, että petän itseni tai muiden odotukset, että en lopeta juomista kokonaan. Olen kyllä mestari keräämään syyllisyyttä kaikesta, joten en ihmettele tätä reaktiota. Ja joudun myös tarttumaan tuohon ”muiden odotukset”. Minulle ei ole kukaan läheinen koskaan sanonut, että lopeta juominen. Se tarve nousi ihan minusta itsestäni. Minusta on varmasti oltu huolissaan, kun olen ollut viihteellä hulluna humalassa ja hukannut tavaroitani. Kerran viettänyt jopa yön putkassa. Mutta silti. Yritän teroittaa itselleni, että tämä on ollut oma haasteeni, enkä ole tehnyt tätä muiden vuoksi, vain itseni.

Tämän haasteen loppuminen tuntuu helpottavalta. Ehkä eniten siksi, että olen kokenut olevani muusta maailmasta irrallaan ja jollain tavalla erakoitunut. Minua ei ole huvittanut lähteä ulos juhlimaan selvinpäin. Se ei vaan tunnu mitenkään mahdolliselta. Viime viikonloppuna kyllä pidin ystävilleni saunaillan. Sekin oli uusi kokemus. Saunailta selvinpäin. Meillä oli mukavaa, juttu luisti ja seuraavana päivänä pääsi aamusta lenkille. Mutta silti. Joku tästä elämästä tuntuu puuttuvan alkoholittomuuden myötä.

Minun on ollut myös vaikea päästää miestä juhlimaan, kun tuntuu, että se on minulta pois. Se että toisella on kännissä kivaa. Olen ihan kamala vaimo! Toivottavasti tämä tästä muuttuu taas mukavammaksi eli minä muutun, kun tämä kausi on ohi. Rehellisesti sanottuna odotin myös jotain suurempaa valaistumista. Odotin, että muutun älykkäämmäksi, mieleni tasaantuu, laihdun ja olen kaikin puolin parempi ihminen. Mutta elämä ei taida olla niin yksinkertaista.

Luin Jere Karalahdesta kertovan kirjan. Hänelle on juhliminen maistunut ja monenlaiset päihteet sen myötä. Hän sanoi olevansa koukussa juhlimiseen. Saan todella hyvin kiinni siitä ajatuksesta. Minäkään en osaa juhlia selvinpäin. Johtuuko se siitä, että olen alkanut jo nuoresta käyttää alkoholia ja se on aina ollut juhlimisessa mukana? Sitä samaa fiilistä ei vaan saa selvinpäin. Mietin myös, että jos nainen käyttäytyisi niin kuin Jere on käyttäytynyt, niin arvostaisiko häntä enää kukaan? Sallitaanko miehille enemmän kännitoilailuja kuin naisille? Voiko äiti toistuvasti hävitä viikonlopuksi kavereiden kanssa ryyppäämään ja isä on lasten kanssa kotona?

Kymmenen päivää. Ja sittenkö palaan entiseen? Vai onko tästä jäänyt jotain eväitä tulevaan? Se jää nähtäväksi.

Ei kommentteja: