31.8.15

Loistava tuote, josta kukaan ei ole kuullut

Olimme reilu viikko sitten pitämässä työyhteisökoulutusta, Duuniforumia, eräässä yrityksessä. Koulutus sujui erinomaisesti ja saimme loistavaa palautetta. Keikan jälkeen fiilis oli mahtava ja mietin, että vitsi tällaista olisi kiva tehdä enemmänkin. Sitten aloin ihmetellä, että miksihän me ei tehdä. Kunnes tajusin, että eihän juuri kukaan tiedä miten loistava tuote meillä on tarjottavana.

Tuli vähän surullinen olo. Meillä on osuuskunta, jossa on valtavasti osaamista ja potentiaalia, mutta meiltä puuttuu taito myydä ja resurssit markkinoida. Tämä on varmasti tuttua monelle muullekin pienelle yritykselle ja olemme keskustelleet tästä omankin porukan kesken useasti. Mutta taas se jotenkin läsähti päin naamaa.

No, mitä minä voisin tehdä? Voisin alkaa markkinoimaan: kirjoittaa markkinointikirjeitä, etsiä osoitteita, lähettää kirjeitä ja soittaa perään. Mutta, mutta, mutta. Kun se on niin helvetin vaikeaa. Entä, jos ketään ei kiinnostakaan ja teen itsestäni tyhmän. Tai hinta on liian iso tai pieni. En minä kehtaa vaivata toisia mitättömällä asiallani. On itserakasta kehua itseään ja omaa juttuaan. Ja on tulossa tuo iso ohjausprojektikin, eikä oikein olisi aikaa... Keksin loputtomasti selityksiä, miksi minä en voi ryhtyä siihen hommaan.

Pieni teatteri, joka ei saa jatkuvaa tukea mistään elää koko ajan kädestä suuhun. Kun kenellekään ei voida maksaa kuukausipalkkaa täytyy tehdä töitä muualle ja se vie aikaa osuuskunnan kehittämiseltä. Ja kun on intohimo taiteen tekemiseen, eikä siihen myyntiin ja markkinointiin, mielummin keksii aina jonkin uuden produktion siinä toivossa, että se kiinnostaisi yleisöä ja myisi itse itseään. Produktiota tehdessä on aina varma, että esitys kiinnostaa takuuvarmasti yleisöä, koska aihe on niin kiinnostava. Varmati juuri tämä produktio tuottaa rutkasti ja voimme jakaa lipputuloista muhkean palkan tekijöiden kesken. Ja kun produktio on viimein valmis, kukaan ei tulekaan katsomaan, kun emme ole ehtineet markkinoida esitystä, kun olemme käyttäneet kaikki voimavarat esityksen tekemiseen. Ja kaikki se työaika, joka esityksen valmistamiseen on käytetty on tehty käytännössä ilmaiseksi, eikä siitä jääkään mitään käteen.

Minun piti kirjottaa myynnistä ja markkinoinnista, mutta aloinkin kirjoittaa produktioista, koska se on minulle paljon ominaisempaa. Ehkä pitäisikin tehdä esitys myynnin ja markkinoinnin vaikeudesta. Se olisi kyllä hyvä aihe. Se voisi sopia hyvin yritysten pikkujouluihin. Se olisi juuri sellainen surkuhupaisa juttu, jossa kaikki menee vähän pieleen. Täytyykin alkaa kehitellä siihen synopsista...

1 kommentti:

Marjut Vuotila kirjoitti...

jes, ei muuta kuin aiheeseen kiinni, idea on mahtava ! Jospa se olisi sitten juuri SE!
marju